ビリーの怒りの原因は?!

INLANDER.COM昨日のビリーのtwitterでの怒濤のつぶやきを見て何事かと思った方も多いはず。とにかくかなりのお怒りようでしたが、その原因と思われる記事が特定されました。INLANDERというアメリカの週刊誌のweb版に9月8日付けて掲載されていたもののようです。記事を書いたのは1997年当時に16歳だったPumpkinsの大ファンだったという人物で、現在30歳。
「ドラマ(悲劇)王」というタイトルのその記事は、「ビリー・コーガンは独裁者。Smashing Pumpkinsは1997年に終わらせておくべきだった」という見出しで始まります。以下掲載文を意訳↓


私はPumpkinsのチケットを16歳になる誕生日のお祝いとして友人からプレゼントされ、バンドが自分の為にショーをしに来てくれるのだと錯覚するほど楽しみにしていた。しかし、そのショーはジミーと当時のキーボーディストのドラッグ中毒死問題でキャンセルとなってしまい、結局私ははバンドを見ることができなかった。私は一日中ふさぎ込み、ベッドですすり泣いて過ごすほどだった。その6ヶ月後、バンドはジミー抜きでツアーを再開した。その夜のことは決して忘れることはないだろう。
しかし今、歳を取り、賢くなって、絶頂期の彼らを見ていた自分だからこそ言うことができる。おそらく彼らはその時にバンドを終わらせるべきだったのだと。ちょっとした問題に考えられた事 —ドラマーのドラッグ問題— はおそらくバンドにとって一番大きな問題だった。しかもジミーのドラッグによるトラブルはその時が初めてではなかった。
Smashing Pumpkinsは悲劇的なバンドとしてよく知られていた。バンド内紛争もあったし常に火のようだった。悲劇という言葉はまさに最初から彼らの為にあるようなもの。実際、ビリーとダーシーとの出会いもシカゴのクラブの外での口論がきっかけだったという。1994年のRolling Stone誌のバンドの記事に、ビリーは真っ先に「君は大ボラ吹きだ」とダーシーに向かって言ったと記載されている。
また、これはまだ本当の悲劇の幕が開ける前の話だが、ダーシーとジェイムズは、バンドがGishでデビューするまでのつかの間、交際していた。これも悲劇の1つだ。
そんなこんなで、ビリーは急遽ダーシーとジェイムズのそれそれの楽器パートを自分自身で再録しなおした。(これについては2007年にリリースされたDVDの中で、ビリー自身がリリースされている音源の97%が自分とジミーの演奏によるものだと認めている。信じがたいだろうけれど。)そしてさらに悲劇的なのは、ジミーが麻薬中毒者になったこと。Siamese Dreamをレコーディングの際はシカゴから離れた場所で作業をしなければならなかったので、その間は彼は薬断ちすることができていたようだが。
薬、SEX、エゴという劇的な問題を燃え上がらせながら、その状況下で音楽を創った事はおそらく良い事だったのだろう。そういう緊迫性がPumpkinsの演奏を生み出し、私たちに彼らの歌をより魅力的に感じさせていたのだと思う。それらは鬱と恐怖を呼ぶバラードだった。歌は歌われなければならない歌だった。
悲劇を排除したとき —麻薬中毒患者をクビにし、バンドがより独裁的な集団になった時、ギターサウンドを電子的にし(Adore, Machina)聴きやすい奇麗なだけのイメージのものに作り替えてしまった時— それがSmashing Pumpkinsが死んだ時だ。
ビリー・コーガンはMellon Collie and the Infinite Sadnessが、”ジェネレーションXの壁”になると宣言した男になった。彼は、駐車場に住んでいる間にグラミー賞の候補曲を書いたミュージシャンという感じのファンッションをやめ、シルバーのパンツとZEROのTシャツ装備一式を身につけるようになった。おそらく、彼は1994年のRolling Stone誌の記事に「僕の評判は暴君、傀儡者、くそったれ らしい— 真実はそこにある」などと積極的に発言すべきではなかっただろう。
現在は、彼の唯一のパートナーであったジミーが去ってしまったので、残ったのは彼だけになった。Smashing Pumpkinsは結局ビリー・コーガンだった。ただ、Smashing Pumpkinsの97%が常にビリー・コーガンであったとしてもなかったとしても、他のメンバーが参加した残りの3%の時間はバンドが作り上げた時間だ。そしてその時間こそがビリーを今日のスターにした時間だと言えよう。


記事を書いた人物は、バンドについてある程度知っているようですが、自身の思い出や思い込みを勝手にバンドにリンクして、郷愁に浸っているだけのようにも見えます。彼女(彼?)の言いたい事は解りますが、結局の所、こういった意見そのものは書き手の主観でしかないのだと思いました。2日ほど前に、シアタルタイムズのビリーのインタビュー記事を読んだばかりだったので、この記事を読んでいると本当に余計なお世話だなと思ってしまいますが、もしこの記事が本当にビリーの怒りの原因だとしたら、彼もこんな記事を気にしないでどーんと構えていて欲しいと思います。
でも、もしかしたら、あの怒濤のつぶやきは、新曲”Spangled”リリースにあわせて展開しているSweet Relief Musicians Fundへの寄付をより多く集めるために、皆の視線を集中させるためのもので、ある種の宣伝の1つとしてちょっとした話題作りをしたのかもしれないとも思いました。ビリーにはそれくらい戦略家な所があるような気がします。これもまた憶測というやつですが…。
とにかくビリーの言うように、周りの人間はとかく彼の行動を解明したがるのかもしれません。
原文は下記


Wednesday, September 8, 2010
Drama King
Billy Corgan’s ego aside, maybe Smashing Pumpkins should have called it quits back in 1997.
Smashing Pumpkins gave me a drug overdose for my birthday that year. I was turning 16, and my best friend gave me tickets to see Smashing Pumpkins — my first concert ever — on my birthday. At the time, just after the double album dropped, I was batshit-crazy for the band. And in my strange, self-centered 16-year-old mind, I remembered thinking they were coming to play for me. For my birthday.
So when the band’s touring keyboardist OD’d on heroin, and drummer Jimmy Chamberlin (who was a junkie, too) was fired, the band canceled a chunk of shows. Including mine.
I was so mad at Kurt Loder that day. My mother will verify this: I laid in bed all day, sobbing and worrying to her bemused face that my beloved band would be done for good.
But they weren’t done. I saw Smashing Pumpkins play — minus Chamberlin — six months later.
And I’ll never forget that night.
But now — older, wiser, having seen the band in its heyday — I can say this: Maybe they should have quit back then.
That hiccup — the whole kicking-the-drummer-out thing — was, perhaps, the biggest hiccup for the Pumpkins. But it was hardly the first. Smashing Pumpkins was known for drama: the fiery tempers, the intra-band squabbles. Drama was literally there from the start for Smashing Pumpkins: In fact, Billy Corgan hired D’Arcy Wretzky to play bass in his band after they met and got into a heated disagreement outside a Chicago club. Rolling Stone noted in a 1994 article on the band that Corgan’s first words to Wretzky were, “You’re full of shit.”
Drama — before Day One. Later Wretzky and guitarist James Iha dated — breaking up during production of the band’s debut, Gish.
Drama.
And then, supposedly, Corgan swooped in and re-recorded Wretzky and Iha’s bass and guitar parts on Gish. (He admits on Inside the Zeitgeist, the DVD that accompanied the band’s 2007 record, “that pretty much 97 percent of what you would hear off of any Smashing Pumpkins record is pretty much just Billy and Jimmy. People have a hard time believing that.”) More drama. And Chamberlin became an addict. To record Siamese Dream, the band had to get far away from Chicago, just to keep him from his drug connections.
But maybe all that drama burning underneath the band — the drugs, the sex, the egos — was what made the music so good. Maybe it’s what made the Pumpkins play with such urgency. And maybe it’s what made every one of their songs feel less like a song and more like an anthem. They were ballads to depression, calls to angst. Songs that had to be sung and heard right now.
Because, it seems, when the band got rid of the drama — when they fired the addict, when it became a dictatorship rather than a collective, when they traded guitars for electronics (Adore, Machina) and shaggy hair for a polished image — that’s when Smashing Pumpkins died.
Billy Corgan became the guy who proclaimed Mellon Collie and the Infinite Sadness to be “The Wall for Generation X.” He became the outfit — those silver pants and the ZERO shirt — rather than the musician who wrote Grammy-nominated songs while living in a parking garage. Maybe he shouldn’t have been so forthcoming in that 1994 Rolling Stone article: “My reputation as a tyrant, Svengali, asshole — there’s truth in that.”
Because now, with his partner Chamberlin gone, he’s by himself. Smashing Pumpkins is finally, truly only Billy Corgan. And whether or not 97 percent of the time Smashing Pumpkins has always been Corgan, that 3 percent of the time that he let those other members in were the times that made the band.
And those were the times that made Corgan the star he is today.
Smashing Pumpkins plays with Bad City at the Knitting Factory on Tuesday, Sept. 14, at 8 pm. Tickets: $37.50. All-ages. Visit http://www.ticketfly.com or call (877) 435-9849.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。