Record Store Dayのライブの様子

Amoeba Event BC and Mike (Thanks: Hiromi)

4/17にLAで行われた、Record Store Dayのライブイベントの記事がSPIN.COMに掲載されています。これは、5月25日のTeargarden By Kaleidyscope Vol.1(ミニボックス)の発売に向け、アメリカのアメーバミュージックのレコード・ストアー・デイ企画の一環として行われたもので、先着250名のEP予約者がアメーバミュージックの近くにあるイベントスペースで行われるパンプキンズのフリーライブに参加できるというとてもスペシャルな企画。
現地時間の午後4:00頃に始まった彼らのステージ。気になるメンバーですが、募集していたベーシストとキーボーディストのお披露目ということにはならず、Teargarden By Kaleidyscopeのレコーディングに協力していた62歳になるMark Tulinがベースを担当し、作品の共同プロデューサーであるKerry Brownがパーカッションなどで参加、ギター・Jeff Schroeder、ドラマーは新加入のMike Byrne、そして我らがBilly Corgan という顔ぶれ。男所帯でちょっとむさ苦しいですが、その分力強いステージになったようです。


記事によるとビリーは黒のシャツに黒のパンツ。それにナイキの白に赤いラインのスニーカーにグレーのキャップという姿で登場し、まずはソロで”A Stitch in Time”をアコースティックヴァージョンでプレイ。昼下がりでピクニック気分なショウは”Tristessa”で大きな興奮を呼び会場は湧きに湧いたそう。この曲が書かれた頃にはまだ産まれていたかどうか?の若干20歳のマイクも力強いドラムを披露し、存在感をアピール。ビリーはMCで、このイベントと同じくLAで開催されていたコーチェラフェスティヴァルに対抗し、「GorillazはPumpkinsよりすごいって。Thom YorkeのソロもPumpkinsよりすごいらしいよ!」と煽ると、観客もそれに同調してブーイング!という盛り上がり。そして”Widow Wake My Mind”ではファンを巻き込んだ大合唱が起こったそうで、新作・旧作を織り交ぜたパワフルなステージは1996年頃のメロンコリー時代を彷彿とさせるものになったようです。
また、Bullet with Butterfly Wingsでは妊娠・出産で昨年SPを脱退したジンジャー・プーリーがゲスト参加したそう。ショウの後にビリーは楽屋で「本当に上手くいった。これが最初のショウでみんなが望んだ物なのかどうかわからないど、とにかく自分は本当に楽しかったし凄く幸せだよ。」とSPINのインタビューに語ったとのこと。本当に貴重なイベントでこのショウに参加できた方達がとてもうらやましいかぎり!日本でのショウも本当に楽しみです!!

また、参加者はブラックライト仕様になっているスペシャルポスターももらえたそうです。それが→コチラ。(イベントに参加したLA 在住のHiromiさんが画像を送って下さいました。ありがとうございます!)

ポスターとリストバンド( Photo : Horomi )
ポスターとリストバンド(Photo : Hiromi)

Set List:
A Stitch in Time
Stumbleine
A Song for a Son
Tristessa
Astral Planes
Today
Soot and Stars
Glow
Widow Wake My Mind
Stand Inside Your Love
That’s the Way (My Love Is)
Bullet with Butterfly Wings
Encore
Baby (Corgan solo on ukulele)
Ava Adore

Setlist なんとBillyのサインが入ってます!(Thanks: Hiromi)

追記:4/23 コチラのサイトに素敵な写真がアップされてました。Chris Molinaさんによる撮影です。

SPIN.COMの原文は下記


Smashing Pumpkins Play Intimate L.A. Show
By Gregg LaGambina on April 19, 2010 11:38 AM
The line that snaked down the sidewalk of Cahuenga Boulevard in Los Angeles on Saturday afternoon contained a surprising variety of Smashing Pumpkins T-shirts, from the early ’90s Gish era to 2007’s Zeitgeist.
The occasion was Record Store Day, and the band was treating the first 250 fans that pre-ordered their new EP Teargarden in Kaleidyscope, Volume 1: Songs for a Sailor to an intimate afternoon set at Space 15 Twenty, an open-air courtyard framed by an Urban Outfitters, an art gallery, and a gourmet burger joint.
The courtyard was laid out like a tiny festival, with chilled beer in ice-filled tubs and the smell of grilling meat — a picnic-casual event where head Pumpkin Billy Corgan roamed the fringes in dark collared shirt, black pants, white Nikes with a red swoosh, and a gray cap askew atop his bald pate.
After a three-song opening set from local singer-songwriter Carina Round, Corgan took the stage, solo at first, playing acoustic versions of the new “A Stitch in Time,” followed by “Stumbleine” — from the 1995 epic double-album Mellon Collie and the Infinite Sadness — the latter tune sending a middle-aged woman up front into an audible swoon of nostalgia.
With that, the rest of the current iteration of Smashing Pumpkins took the stage. Bassist Ginger Pooley recently left the band to be with her newborn son, so guesting in her spot was former Electric Prune Mark Tulin, who, at 62 years of age, was an odd sight in a rhythm section anchored by 19-year-old drummer Mike Byrne. Guitarist James Schroeder rounded out the lineup, with producer Kerry Brown providing the occasional conga rhythm.
Some minor sound problems were solved in time for a lively stab at “Tristessa,” which Corgan referred to as, “An oldie, but an oldie.” Teen drummer Byrne handled the epic, rumbling rhythms, endearing him immediately to the crowd, who continued to shout his name as he executed each complicated fill.
If any fans had forgotten about the giant festival occurring 115 miles east, they were reminded by one fellow who bellowed, “Fuck Coachella!” after the last lingering feedback of “Soot and Stars” faded away. This prompted a snickering Corgan to respond, “Gorillaz are bigger than the Smashing Pumpkins. That’s what I hear. Thom Yorke solo? Bigger than the Pumpkins.” The throng booed supportively.
In a musical era replete with reunions, this one’s an odd bird, and not just because Corgan’s the only holdover from the original lineup. He’s developed an obvious rapport with Byrne, despite their difference in age. And fans sang along even to the brand new “Widow Wake My Mind.”
But the band’s website has posts looking for a new bass player and keyboardist. So this incomplete band is neither reunion nor rebirth, but a kind of work in progress.
Still, no one here seemed to care, as they sat packed tightly in this unique space with wide grins and held-high fists.
After the set, Corgan chatted with SPIN. “I thought it went really well,” he said, lingering backstage. “It’s a first show, whether you want it to be or not. There are things you can’t account for, like not being in game shape, but I thought it was fun and I’m really happy.”
He explained the genesis of the current band: “It’s hard when you’re an alternative band and you’re in that cross between indie-world and the mainstream world, so I floated there for a while, and I finally just decided I’m not going to try to deal with either world and try to create my own world. I think people are really responding to that.”

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